Concluziile studiului „Motivația Millennials”, realizat de D&D Research

Programul AcademIAA reflectă inițiativa curajoasă a profesioniștilor din industria MarCom: colaborarea dintre mediul de business și mediul academic pentru a îmbunătăți nivelul educațional în marketing și comunicare din România.

În cadrul evenimentului de lansare de joi, 9 noiembrie, au fost prezentate concluziile studiului „Motivația Millennials”, realizat de D&D Research cu contribuția IAA Romania și a Universităților partenere în programul AcademIAA (ASE – Facultatea de Marketing, SNSPA – Facultatea de Comunicare şi Relaţii Publice și Facultatea de Management şi Universitatea Bucureşti – Facultatea de Jurnalism şi Ştiinţele Comunicării).

Concluziile au fost prezentate de Dan Petre, Managing Director D&D Research, care și-a început discursul prin a-și asuma rolul: „Port mai multe pălării, dar astăzi aleg să o port pe cea de reprezentant al profesiei”. Dan Petre este și Conf. Univ. Dr. în cadrul Facultății de Comunicare și Relații Publice, SNSPA.

Rezultatele studiului sunt relevante atât mediului de afaceri, cât și pentru mediul universitar, aducând o perspectivă nouă asupra modului în care tânăra generație se raportează la educație și carieră. Dan Petre accentuează importanța cercetării, de data aceasta adresându-se chiar studenților prezenți în sală: „Noi credem foarte mult în research, pentru că asta am învățat la școală, că totul pornește de la regulile consumatorului. Și în cazul acesta consumatorii sunteți voi, studenții”.

Studiul scoate la suprafață obiceiul milenialilor de a-și măsura avantajele înainte de a începe o activitate pe plan profesional. Dan Petre pune accentul pe această tendință dintr-o altă perspectivă, considerând că rezultatele studiului oferă inspirație pentru profesori, angajatori sau studenți. „Eu cred foarte mult în evoluționism și economie comportamentală și de aceea încep cu: What’s in it for me? Aș începe cu ce vă iese vouă. Accesul la knowledge, la studii de caz reale, la profesioniști care lucrează în domeniu și oportunitatea de a vă adăuga skills pentru a deveni competitivi pe piața forței de muncă. Ce ne iese în mediul academic? Faptul că ne actualizăm și că vom reuși să  fim mai conectați cu voi. Ce ne iese în industrie? Acces la o forță de muncă educată pe care o putem recruta încă din primele luni după terminarea facultății”.

Contextul pe care s-a sprijinit demararea studiului este legat de sistemul educațional din România. Nu suntem o țară competitivă, iar acest lucru reiese din investiții înainte de toate.

Nivelul slab de performanță al elevilor este o altă caracteristică a învățământului de la noi, fapt ce clasează România pe locul 48 din 72 de țări, conform rezultatelor PISA 2015.

The Programme for International Student Assessment (PISA) este un studiu internațional care vizează evaluarea sistemelor educaționale la nivel mondial prin testarea abilităților și cunoștințelor studenților de 15 ani. Elevii au fost evaluați în știință, matematică, lectură, rezolvarea problemelor colaborative și alfabetizarea financiară. Rezultatele evaluării din 2015 au fost publicate la data de 6 decembrie 2016.

La nivel internațional, OECD a definit anumite skills necesare pentru a avea succes pe piața forței de muncă în noua economie. „Vestea bună este că ele pot fi dobândite prin învățare și practică, vestea proastă este că noi suntem încă la început în acest domeniu”, spune Dan Petre pentru a argumenta realizarea studiului despre Millennials, dar și demararea programului AcademIAA, menit să umple golurile pe care le are generația în relație cu industria.

De asemenea, rezultatele ne demonstrează că perseverența și motivația tinerilor sunt în scădere, iar aceste concluzii se reflectă în răspunsurile acestora: foarte mulți nu au decis încă ce ocupație vor avea în viitor, sau nu lucrează în domeniul pe care l-au studiat la facultate. Percepția acestora despre industria MarCom este că nu va fi solicitată pe piața muncii, în detrimentul sectorului de IT, care este considerat unul dintre pilonii economiei țării.

„Cea mai importantă concluzie despre percepția succesului este că el e prescris unor factori externi și nu se află sub controlul vostru. Sunt concluzii venite de la voi”, spune Dan Petre. Această percepție alimentează sau chiar determină predominanța unei mentalități de tip asistat, nu una de tip arhitectul propriului meu destin.

„Cu cât experiența și contactul cu lumea reală sunt mai reduse, cu atât predomină perspectiva hedonistă asupra succesului”, adaugă acesta.

Tinerii devin mult mai preocupați de dezvoltarea profesională în anii terminali, când caută oportunități de internship. Într-o discuție despre nevoile care conduc către succes, iată concluziile care decurg din răspunsurile tinerilor: nevoia de ghidare și mentorat, lucruri practice și infrastructură.

Ei prescriu atât cauzele succesului cât și al eșecului în primul rând unor cauze exterioare lor (programe educaționale de calitate, internship-uri, oportunități/conjuncturi favorabile etc.) și în foarte mică măsură unora care depind de ei (ex. motivație, perseverență, efort personal etc.)

Pe aceeași schemă de gândire tinerii au și descris cum arată pentru ei cursul/ seminarul ideal – spectacol entertaining care să ducă la engagement emoțional și cognitiv, precum și profesorul ideal – mentor și entertainer în același timp.

Există un nivel foarte scăzut de informare realistă privind meseriile din domeniul MarCom și cerințele angajatorilor de la angajații lor. Job-ul ideal este definit în principal de expresia ”să mergi de plăcere”, în timp ce așteptările de la angajatori se ridică la standarde înalte: salariu mare entry level, internship-uri plătite, libertate. De asemenea, este din ce în ce mai multă confuzie în ceea ce privește setul de skills necesare pentru a atinge succesul în domeniul MarCom (mulți dintre tineri considerând că pentru industria comunicării e nevoie de soft skills).

AcademIAA își propune să răspundă cu realism așteptărilor tinerilor, dar și să corecteze percepția greșită asupra industriei. Este de remarcat faptul că reacțiile spontane la prezentarea proiectului au fost unanim pozitive. Există un nivel ridicat de interes, deschidere și entuziasm față de inițiativă.

„Recomandăm construirea internship-urilor plătite și implicarea practicienilor din companii în programele de mentorat”, spune Dan Petre. Unul dintre proiectele din AcademIAA este MentorIAA, un matching între seniori din marcom și studenți.

În final, după ce Dan Petre a invitat toți studenții să ajute la transformarea acestui studiu calitativ într-unul cantitativ prin completarea unui chestionar, și-a exprimat părerea din pielea unuia dintre ei: „Dacă aș fi acum student, aș fi extrem de fericit. Cred că sunteți foarte norocoși”.

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare și pentru a asigura funcționarea corectă a site-ului. Continuând să folosești acest site, recunoști și accepți utilizarea cookie-urilor.

Acceptă toate Acceptă doar necesarele