Teaser Ziua Publicităţii – Dragoș Stanca, despre viitorii specialişti ai marcom-ului şi creativitate la nivel global

Dragoș Stanca este partener ThinkDigital şi fondator al Interactive Central and Eastern Europe, cu cea mai vizibilă componentă, festivalul iCEE.fest. În acest an a fost ales preşedinte al celei mai mari organizații profesionale a industriei media din România, BRAT – Biroul Român de Audit Transmedia. Până la Ziua Publicităţii (17 aprilie), unde îl vom avea ca speaker, vă invităm să aflaţi câteva dintre opiniile lui Dragoş referitoare la rolul publicităţii, schimbările viitoare din marcom şi creativitate.

Cum ai contura profilul specialistului în marcom din viitor? Cum s-ar diferenția de cel din prezent?

Cred că principala problemă a industriei este, azi, că se confundă mediul cu media. Digitalul este un mediu de comunicare, nu o media în linie cu TV-ul, OOH-ul sau radioul, componenta de media din zona online e doar o mică parte.

Având în vedere că tehnologia tinde să transforme industrii întregi prin automatizare si inteligență artificială, nu cred că marcom-ul va scăpa de acest shift major.

Sigur, creativitatea rămâne, momentan, un atribut eminamente uman însă deja se văd schimbări majore – de exemplu în modul de trading care este deja în mare măsură „robotizat”.

Cred, asadar, că un om de marcom eficient din viitor nu poate rămâne competitiv decât prin diferențiere față de masini, prin înțelegerea profundă si utilizarea la nivel de expert a tehnologiei în munca de zi cu zi.

„Data is the new oil”, la propriu: cele mai valoroase companii după capitalizarea bursieră sunt din acest domeniu. Asadar îmbinarea tehnologiei si big data cu zona creativă, la nivel de excelență, va defini, cred eu, industria marcom în viitor.

Care crezi că este rolul publicității în dezvoltarea societății civile?

Cred că publicitatea proastă are un efect negativ – si, din păcate, avem destulă publicitate de slabă calitate si, mai nou, mai ales în zona digitală – avem si publicitate falsă. Fake news + fake ads = ecosistemul „perfect”.

Publicitatea de calitate, desigur, poate ajuta zona societății civile – sunt numeroase campanii bine făcute în această zona si mi-aş dori să văd si mai multe.

Publicitatea bună e, de fapt, publicitatea care nu „sună” a publicitate, ci cea care are o valoare pozitivă, care e de fapt comunicare. Si orice comunicare care aduce un plus-valoare, care respectă si susține principii si valori corecte, nu poate avea decât un impact pozitiv.

„România – hub creativ global” – cum crezi că poate deveni realitate? Prin ce se distinge creativitatea românească?

Cred că trăim, din ce în ce mai evident, într-un sat global unde publicitatea si comunicarea nu au neapărat naționalitate.

Ca orice popor latin, avem particularitățile noastre, desigur. Umorul, abordările mai puțin convenționale, emoția sunt câteva elemente care ne definesc. Îmi doresc să cred că România poate deveni un hub, salut deci inițiative de tipul Creativity4Better.

Din aceeasi credință am lansat cu 7 ani în urmă proiectul Interactive Central and Eastern Europe. Încă sper că putem prin eforturi comune atrage atenția asupra potențialului creativ, tehnologic, antreprenorial autohton si să ne impunem pe o piață unde competiția globală e acerbă.

Este însă un drum lung si deloc simplu, mai ales când aceste inițiative vin mai ales din zona privată, nu si din cea publică unde, din păcate, pare că există alte priorități, si viziuni pe termen scurt si foarte scurt.