De la temeri la sperante: IAA la 25 de ani

IAA Romania implineste anul acesta 25 de ani de activitate. Iata ocazia perfecta pentru a face o scurta introspectie in trecutul intregii industrii cu scopul de a pune corect bazele planurilor de viitor, fara a uita curajul, creativitatea, dar mai ales oamenii care ne-au sustinut.

De asemenea, o privire de-a lungul istoriei este necesara pentru a ne gasi cu totii forta motrice de a duce la indeplinire promisiunea transofrmarii Romaniei intr-un Hub Global Creativ.

Industria advertisingului si a comunicarii romanesti este una desi nu foarte indelungata, cu siguranta intensa, plina de provocari, schimbari si cu o evolutie accelerata.

Daca la inceputul anilor ’90 (’90-’92) au aparut primele agentii romanesti, la scurt timp au aparut si primii advertiseri globali (’92 -’94) si primele agentii de media (’94-’96), iar IAA Romania nu a intarziat sa apara inca din 1993. Ulterior au fost create si entitati care masoara, reglementeaza si ajuta instiutional actorii implicati, iar impreuna am creat si tot modificam de atunci in mod constant legea advertisingului – anii 2000.

In 2004 am avut prima Gala Effie in Romania, in 2007 a fost luat primul Leu la Cannes de catre o agentie romaneasca si tot in 2007 a aparut prima scoala de mini MBA-uri in domeniul comunicarii, brandingului si advertisingului – IAA School.

Am trecut impreuna si prin criza, am ramas impreuna si pe curba descendenta a bugetelor si a investitiei in publicitate, ne-am ridicat, ne-am scuturat si continuam impreuna in faza de revenire.

Acum nu ne ramane decat sa ne gandim la viitor, unul pe care sa-l putem prevede. Cum putem transforma aceasta dorinta in realitate? Continuand sa fim o industrie coagulata si lucrand impreuna la planurile de viitor.

IAA Romania si-a propus sa transforme Romania Intr-un Hub Global Creativ, iar pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie de eforturile cumulate ale tuturor membrilor si a intregii piete. Putem face asta inovand, fiind curajosi, colaborand si fiind vizibili prin campanii si proiecte creative, premiate, apreciate la nivel international. IAA Romania va fi acolo sa va sustina atat demersurile legislative, cat si pe cele creative, sa fie un incubator de talente si de inspiratie.

Asadar, pentru a retrai o parte dintre momentele importante ale industriei, vom demara incepand de astazi un proiect editorial cu oameni care au schimbat istoria, o serie de interviuri cu Senatorii IAA, urmati de membrii ai Boardului si Presedinti, oameni ce reprezinta intreaga industrie si care ne vor da perspectiva potrivita pentru viitor.

Fondator si Presedinte de Onoare IAA Romania, Membru al Senatului IAA, Mihail Vartosu a condus asociatia in calitate de Presedinte in perioadele 1993-1995 si 1996-1997.

„Cand ma gandesc ca filiala din Romania a IAA implineste 25 de ani, ma incearca emotii amestecate.

Fiind solicitat de staff-ul IAA sa contribui cu opiniile mele la site-ul organizatiei, am fost coplesit mai intai de temeri: ma intrebam daca, nu cumva, evocarea unor momente din 1992-1993, analizata cu ochii si mintile unor tineri care atunci nu se nascusera sau, cel mult, frecventau scoala primara sau gimnaziul, va genera confuzie si nemultumire. Timpul a remodelat enorm peisajul comunicarii cu scop comercial in acest sfert de secol. Aparitia si dezvoltarea unor medii noi, prabusirea altora, rafinarea tehnologiilor de tintire a potentialilor consumatori, schimbari in limbajul curent – toate aceste evolutii, si nu numai ele, au creat un alt mediu, care in niciun caz nu se intrevedea acum 25 de ani.

Dupa o matura chibzuinta, inspirit de contemplarea constanta  a produselor industriei de comunicare, mi-am invins temerile, convins ca, in definitiv, slujim aceleasi idealuri / scopuri, atat generatia de pionierat din anii ’90, cat si noii veniti din deceniul doi : crearea de branduri si dezvoltarea celor existente!

Intr-o fraza indraznesc sa explic de ce era atunci necesara, printre altele, filiala IAA in Romania: pentru ca schimbarea societatii nu ar fi fost posibila fara reclama si publicitate, calitatea si diversitatea produselor si serviciilor nu ar fi cunoscut saltul urias pe care noi, cei mai in varsta, il sesizam la fiecare pas. Si as adauga o vorba despre caracterul defensiv al organizatiei, care, in primii ani dupa infiintare,  a anticipat, parat, evitat, lichidat si/sau reactionat la numeroase amenintari la adresa liberei intreprinderi in domeniu, in principal din partea unor autoritati pentru care piata libera era doar un slogan de miting.

Pe de alta parte, ma gandeam ca, intr-o lume sfasiata de contradictii, adica in zilele noastre, comunicarea devine un act de care se leaga speranta tuturor celor curati la suflet si doritori de bine atat pentru ei, familiile lor, cat si pentru toti necunoscutii cu care impart acelasi oras, aceeasi tara sau lumea intreaga. Cand asistam la o criza de incredere in mediile noi, cand mesajele si metodele de tintire devin perverse, singura speranta care ne poate anima este ca, in munca lor de zi cu zi, profesionistii comunicarii se manifesta responsabil.

Cu 25 de ani in urma, la infiintarea filialei din Romania a IAA, putini anticipau cresterea acestei organizatii pana la a ajunge sa fie cunoscuta si apreciata peste tot in lume. Membrii board-urilor si presedintii sai au stiut sa o conduca spre modernizare continua, au reusit sa scoata in evidenta creativitatea noastra romaneasca. Iata principalul motiv pentru care sunt increzator ca IAA va face fata oricaror provocari. Pace sa fie!”

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare și pentru a asigura funcționarea corectă a site-ului. Continuând să folosești acest site, recunoști și accepți utilizarea cookie-urilor.

Acceptă toate Acceptă doar necesarele