IAA Romania implineste anul acesta 25 de ani de activitate. Iata ocazia perfecta pentru a face o scurta introspectie in trecutul intregii industrii cu scopul de a pune corect bazele planurilor de viitor, fara a uita curajul, creativitatea, dar mai ales oamenii care ne-au sustinut.
De asemenea, o privire de-a lungul istoriei este necesara pentru a ne gasi cu totii forta motrice de a duce la indeplinire promisiunea transofrmarii Romaniei intr-un Hub Global Creativ.
Industria advertisingului si a comunicarii romanesti este una desi nu foarte indelungata, cu siguranta intensa, plina de provocari, schimbari si cu o evolutie accelerata.
Daca la inceputul anilor ’90 (’90-’92) au aparut primele agentii romanesti, la scurt timp au aparut si primii advertiseri globali (’92 -’94) si primele agentii de media (’94-’96), iar IAA Romania nu a intarziat sa apara inca din 1993. Ulterior au fost create si entitati care masoara, reglementeaza si ajuta instiutional actorii implicati, iar impreuna am creat si tot modificam de atunci in mod constant legea advertisingului – anii 2000.
In 2004 am avut prima Gala Effie in Romania, in 2007 a fost luat primul Leu la Cannes de catre o agentie romaneasca si tot in 2007 a aparut prima scoala de mini MBA-uri in domeniul comunicarii, brandingului si advertisingului – IAA School.
Am trecut impreuna si prin criza, am ramas impreuna si pe curba descendenta a bugetelor si a investitiei in publicitate, ne-am ridicat, ne-am scuturat si continuam impreuna in faza de revenire.
Acum nu ne ramane decat sa ne gandim la viitor, unul pe care sa-l putem prevede. Cum putem transforma aceasta dorinta in realitate? Continuand sa fim o industrie coagulata si lucrand impreuna la planurile de viitor.
IAA Romania si-a propus sa transforme Romania Intr-un Hub Global Creativ, iar pentru realizarea acestui obiectiv este nevoie de eforturile cumulate ale tuturor membrilor si a intregii piete. Putem face asta inovand, fiind curajosi, colaborand si fiind vizibili prin campanii si proiecte creative, premiate, apreciate la nivel international. IAA Romania va fi acolo sa va sustina atat demersurile legislative, cat si pe cele creative, sa fie un incubator de talente si de inspiratie.
Asadar, pentru a retrai o parte dintre momentele importante ale industriei, am demarat un proiect editorial cu oameni care au schimbat istoria, o serie de interviuri cu Senatorii IAA, urmati de membrii ai Boardului si Presedinti, oameni ce reprezinta intreaga industrie si care ne vor da perspectiva potrivita pentru viitor.
Bogdan Enoiu, CEO, McCann Erickson, a condus IAA Romania in calitate de Presedinte in perioada 2001 – 2003.
Cum a evoluat industria de marketing și comunicare din România în ultimii 25 de ani?
A evoluat cu 20% in fata evolutiei societatii. Desi n-a evoluat atat de rapid pe cat mi-as fi dorit, din cauza inertiei tarii noastre, a mers in directia buna intr-un ritm alert.
Care a fost rolul IAA in modernizarea si dezvoltarea industriei de marcomm in acesti 25 de ani?
IAA a avut o contributie foarte mare, adunand o comunitate de membri valorosi. A contribuit mereu cu resurse, cu know-how, a fost un liant al intregii industrii si a incercat sa puna cap la cap diverse forte centrifuge.
Cum apreciati obiectivul IAA din prezent – acela de a transforma Romania intr-un Hub Global Creativ? Dar activitatea concreta ?
E un model ce ne reprezinta si pe noi, McCann-ul. Noi facem asta de vreo 10 ani. Aceasta a fost ambitia noastra si am reusit sa transformam McCann Romania intr-un hub global creativ, asadar obiectivul IAA este unul comun.
In opinia dumneavoastra, care dintre cele trei directii strategice – a) Educatie, b) Recunoasterea Valorilor/Evenimente, c) Partener de Dialog activ cu Autoritatile – ar trebui prioritizata?
Imi place mult ce s-a intamplat cu directia educatiei. Mai multi colegi de-ai nostri s-au implicat activ.
În ce directii v-ati dori să evolueze IAA în următorii câțiva ani? Cum credeti ca IAA ar trebui sa continue sa sustina industria?
Sa continue directia strategica a educatiei. Cred ca IAA este o structura inchegata, care functioneaza foarte bine, fiind un pol de siguranta si de know-how pentru industrie. Si de asemenea face maxim tot ce poate sa faca in conditiile economice ale Romaniei.
Poate ar trebui sa fie si mai vizibila in societate.