Începe a 25a ediție Golden Drum

La ceas aniversar, tot 25 cât a împlinit și IAA România anul acesta, Golden Drum începe în forță câteva zile (17 octombrie), așa că vă invităm să stați pe aproape.

Mojca Briščik, Președintele festivalului Golden Drum

1. Care este cea mai mare diferență dintre festivalul din 2018 și prima ediție a acestuia, din 1993?

În 1994, jumătate din Europa era o zonă neexploatată. Pentru mai bine de cincizeci de ani, nu a existat nicio piață în spatele Cortinei de Fier. Nu exista competiție în domeniul economiei și nici nevoia de comunicare cu consumatorii. Când Zidul Berlinului a căzut, o piață virgină, cu un capital de patru milioane de dolari a apărut în urma lui – o nouă lume, neatinsă de noile oportunități pentru Occidentul deja epuizat, care nu putea supraviețui fără expansiune. Între Varșovia și Vladivostok, între Budapesta și Sofia nu exista cunoaștere sau experiență, cu atât mai puțin o profesie care să se situeze în noile confruntări de marketing cu concurența agresivă din vest. 

Agențiile de marketing și publicitate apărute recent la Londra și New York s-au implicat puternic în punerea pe picioare o unei noi industrii creative locală. Creatorii, în principiu fragmentați, naivi, dar ambițioși și entuziaști, au crescut repede pe piețele în curs de dezvoltare aflate dincolo de fostul Zid al Berlinului, dar, fără nicio excepție, în umbra limitată și rece a marilor parteneri occidentali. Golden Drum, festivalul creativ al Europei Noi, a integrat potențialul creativ al noului continent european.

După cum mi-a explicat și dl. Jure Apih, președintele onorific al Golden Drum, festivalul a stabilit în acel moment criterii clare de excelență profesională și creativitate. A selectat și stratificat industria, a trezit ambiții și încredere. În spațiul încă gol de 400 de milioane de persoane în care nimeni nu cunoștea pe nimeni, unde fiecare individ își purta propria luptă, a apărut Portul Trandafirilor (the Port of Roses). 

Pentru o săptămâna întreagă, în luna octombrie, noua Europă proeminentă s-a manifestat ca o entitate. Astăzi știm exact cine se află în Varșovia, în Praga, în Moscova sau Novosibirsk, în București, în Belgrad, în Ankara sau în Ljubljana. Motto-ul „ sharp competition, good school, crazy party and devil’s challenge” au condus festivalul către succes.

2. Care sunt așteptările dumneavoastră în legătură cu această ediție a festivalului?

Îmi doresc să fie o ediție festivă, dar nu numai cu ocazia aniversării a 25 de ani de existență, ci și pentru a sărbători creativitatea și excelența în rândul celor mai strălucite minți din domeniul publicității și al marketingului – să ne bucurăm de lectori și de soare (sau de înot, având în vedere că marea are 21 de grade) pe Riviera Sloveniei, în Portorož sau Piran.

Având în vedere că, în ultimii ani, festivalul a evoluat de la stadiul de festival de publicitate și ceremonii de premieră la cel de punct de întâlnire între domeniile publicității, marketing-ului, entertainment-ului și media – există, cu siguranță, un line-up remarcabil, pe care îl aștept cu nerăbdare.

Sper ca oamenii care ni se vor alătura să simtă energia pe care o are Golden Drum, pentru că este un loc nemaipomenit în care poți să înveți, să-ți găsești inspirația, să socializezi și, mai mult, să recrutezi. Cred că oamenii vor pleca din Slovenia pur și simplu inspirați.

3.La ce surprize ar trebui să se aștepte participanții de la această ediție? Aveți un mesaj pentru toți participanții din acest an? 

Pentru cea de-a 25-a aniversare a festivalului, am decis să îmbogățim programul conferinței prin adăugarea unor teme din diferite domenii. Cu toate astea, Golden Drum va împlini 25 de ani având aceeași misiunea – creativitatea. În prim-plan, vor fi atât ideile, cât și modul în care au fost implementate, soluții și noi provocări pe care industria le pregătește. Prin urmare, vom găzdui cei mai importanți speaker ai festivalului din diferite domenii, de la tehnologie și comunicare la filosofie.

În plus, ne propunem să apropiem conținutul conferinței de o gamă mai largă de persoane, atât din domeniul publicității, cât și din alte segmente de business. Încercăm să includem și alte subiecte, nu doar creativitatea, astfel încât experiența la festival să fie cât se poate de cuprinzătoare, iar programul să fie cât mai educativ și inspirațional. Astfel, eficacitatea este un punct esențial, iar din acest motiv, o mare parte a festivalului este dedicată găsirii punctelor forte și îmbunătățirii rezultatelor.

Un alt aspect important este numărul de înscrieri. Am atins pragul de o mie de înscrieri, la fel ca anul trecut, ceea ce face din Golden Drum unul dintre puținele festivaluri încă stabile și sprijinite într-o măsură semnificativă de către agenții, oameni de publicitate, clienți și case de design sau producție și companii de media din 40 de țări. Mai mult, anul acesta am înregistrat mai multe înscrieri în concursul Young Drummers, deci va fi o competiție acerbă. 

Aș dori să mulțumesc tuturor agențiilor de publicitate, de media și de PR din Romania, dar și oamenilor de publicitate care și-au înscris lucrările – România a înscris cele mai multe lucrări – 188 (cu 165% mai multe decât anul trecut) și e urmată de Federația Rusă, cu 149 de înscrieri.

4.Cum ați evalua industria de comunicare din România? Dar contribuția creativă a României în regiune?

În ultimii ani, am observat o dezvoltare continuă și câteva lucrări nemaipomenite pe piața românească. Agențiile din România s-au aflat întotdeauna pe listele câștigătorilor și nominalizaților din cadrul fesitvalului și suntem extrem de entuziasmați să vedem lucrările lor din acest an, având în vedere faptul că România este țara cu cele mai multe înscrieri – 188!

Din punctul meu de vedere, creativitatea românească aduce în discuție multe aspecte, dar cel care se evidențiază este mândria, iar asta este o trăsătură unică.

5.Cum ați descrie festivalul în trei cuvinte?

Prietenos, provocator, inspirațional 

Stojan Pelko, vicepreședintele festivalului Golden Drum

1.Aproape 1200 de idei creative vor concura anul acesta; v-ați așteptat la acest rezultat?

Speram să-l avem. Dacă luați în considerare cifra aceasta în contextul unui an destul de turbulent pentru câteva țări prezente în mod tradițional la Golden Drum, cifra finală a fost o surpriză plăcută pentru echipa festivalului.

2.Ați făcut schimbări radicale în competiție – ați primit feedback în legătură cu secțiunea WHY, în mod special?

Prin introducerea secțiunii WHY, ne-am dorit să ridicăm întrebări referitoare la nucleul profesiei de comunicare în sine: de ce facem ceea ce facem? Credem cu tărie că selecția celor mai bune lucrări nu va reflecta numai eficiența diferitelor practici de comunicare, ci va ridica, de asemenea, întrebări privind aspectele etice și responsabilitatea sustenabilă a profesiei. Primul feedback pozitiv a fost numărul de înscrieri la această categorie – acestea reprezintă mai mult de o treime din toate înscrierile la festival, ceea ce e mai mult decât ne așteptam.

3.De unde provin cele mai multe înscrieri și de ce credeți au fost alese acele categorii?

Dacă vorbim despre categorii, cea mai lungă listă de înscrieri se află în categoriile Reach și Craft din secțiunea WHAT și în categoria Social Good din secțiunea WHY.

Dintre cele 28 de țări care concurează anul acesta, cel mai mare număr de înscrieri vine din România (cu 165% mai multe decât anul trecut)!

4.Credeți că există un viitor pentru festivalurile creative?

Da, atât timp cât rămân creative în ceea ce privește inventarea propriului viitor – și relevante în prezentarea acestui viitor întregii lumi.

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare și pentru a asigura funcționarea corectă a site-ului. Continuând să folosești acest site, recunoști și accepți utilizarea cookie-urilor.

Acceptă toate Acceptă doar necesarele