De la obiective globale la trenduri în CSR

Dacă ne uităm la trendurile CSR din acest an, putem spune că sunt câteva pe care cu siguranță o să le întâlnim și în 2019. 
Evenimentele din anii trecuți și-au lăsat amprenta pe trendurile de CSR. Transparența și autenticitatea, corectitudinea și respectarea valorilor au intrat deja în ADN-ul companiilor. 

1. Alinierea companiilor la cele 17 obiective de dezvoltare sustenabilă UN

În anul 2015, liderii mondiali și-au asumat 17 obiective de dezvoltare sustenabilă pentru a pune capăt sărăciei, pentru a proteja planeta și a asigura prosperitatea pentru toți. Cele 17 obiective globale de dezvoltare sustenabilă (Sustainable Development Goals – SDG) au fost aprobate de 193 de șefi ai statelor membre ONU, prezenți la summit-ul organizat de UN Global Compact la New York, în 25-27 septembrie 2015. În prezent, 38% din companiile din Fortune 50 sprijină aceste obiective, iar mai mult de o treime dintre ele le-au integrat în strategiile de business.

2.Creșterea numărului de rapoarte CSR (non-financiare)

Companiile vor fi obligate să raporteze impactul non-financiar (negativ sau pozitiv) asupra mediului, societății, angajaților și economiei, dar ceea ce e important să știm este că  pe lângă obligativitatea legal impusă de transpunerea Directivei 95 / 2014 asupra companiilor listate la bursă, cu capital majoritar de stat sau din domeniul financiar-bancar, în 2019 UE va obliga și companii din alte domenii de interes public precum: energie, transporturi, materiale de construcții, agricultură și produse alimentare și mobilier sau construcții din lemn.

De asemenea, companiile mari care nu sunt obligate de lege vor continua sau vor începe să măsoare și să raporteze impactul non-financiar deoarece managerii lor au înțeles că este un proces eficient de transparență și dialog cu stakeholderii care îți permite să identifici riscurile organizaționale din timp.

3. Un alt trend este implicarea politică directă pe baza obiectivelor asumate în strategia de business. 

Un studiu recent realizat de agenția PR Weber Shandwick a constatat că 44% din generația millennials s-ar simți mai loiali față de CEO-ul lor dacă s-ar opune unei probleme controversate, față de 19% care au spus că nu vor implicarea liderului de business. 47% dintre cei din generația Millenium  consideră că CEO-ul ar trebui să vorbească și să adopte poziții active în ceea ce privește problemele sociale, iar 51%  au declarat că sunt mai predispuși să cumpere produse de la companii care au directori activi.

În ultimii ani, marile companii au vorbit din ce în ce mai mult despre problemele sociale și de mediu, despre  drepturile omului, schimbările climatice și durabilitate. Liderii de business au luat poziție nu numai ca oportunitate de afaceri, ci pentru că au ceva de spus și pentru a susține public valorile în care cred. 

4.Egalitatea la locul de muncă

Odată cu mișcarea #MeToo în 2017, 2018 și 2019 au venit anii în care lumea se așteaptă să vadă schimbări în zona de discriminare la locul de muncă, drepturile femeii și respect pentru toate categoriile sociale. În România am asistat la lansarea Cartei Diversității, am trecut peste un referendum și cu siguranță o să vedem în 2019 și alte campanii în direcția asta.

5.Orașe sustenabile

Schimbările climatice nu mai sunt un subiect ascuns, este o realitate pe care am acceptat-o de mult, o zonă în care companiile investesc multe resurse.

Văzusem recent un articol despre eforturile imense făcute de Elveția de a reduce topirea ghețarilor cu ajutorul unor pături imense.

În Arabia Saudită a fost propusă construirea unui oraș cu 100% energie regenerabilă în valoare de 500 miliarde Dolari. 

În România, aportul populației urbane a crescut la 55 % (2016) de la 34% (1960). Acest aport este în creștere, așadar este o necesitate pentru orașe să se adapteze la această situație. Orașele trebuie să fie deschise tuturor, sigure, reziliente și sustenabile. În plus, orașele trebuie să combată formele de înstrăinare. Trebuie să ținem cont și de comunitățile rurale, și să asigurăm cetățenilor condiții pentru o viață demnă, indiferent de ambianța aleasă de ei.

6.Modificarea modului de operare pentru a fi mai sustenabili

În 2018, Kaufland România a eliminat plasticul din primul său magazine. Anul viitor vom vedea cu siguranță și alte magazine, atât din rețeaua Kaufland, cât si din celelalte lanțuri concurente, care vor urma acest trend. Un nou standard se va impune în piața de retail din România. Surpriza placută sper să o avem de la alți lideri de business curajoși care vor implementa schimbări operaționale ce ne vor schimba viața în bine.

În loc de concluzie, aș vrea să atrag atenția asupra unui comportament, ce sper și îmi doresc să devină trend. Când vine vorba de a face bine, a arăta responsabilitate față de comunitate, mediu, angajați, mă bucur să văd o atitudine non-combat/non -concurențiala. Până acum companiile și brand-urile nu se implicau in evenimentele, proiectele unde exista un brand concurent. Acum însă, au ieșit la iveală brand-uri care spun că daca vrem să facem bine nu ar trebuie să ne fie frică de concurență ci să avem curajul să ne asociăm cu acestea pentru că doar obiectivul și rezultatele contează. La Ambasada Sustenabilității vedem asta în fiecare zi. Iar acum, odată cu lansarea Coaliției pentru Sustenabilitate, cred că suntem martorii nasterii unui trend – obiectivele de CSR mai presus de obiectivele de vizibilitate și exclusivitate. 

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare și pentru a asigura funcționarea corectă a site-ului. Continuând să folosești acest site, recunoști și accepți utilizarea cookie-urilor.

Acceptă toate Acceptă doar necesarele