10 idei de folos pentru comunicarea brandurilor în vremuri de criză

În plină criză declanșată de coronavirus, suntem cu toții afectați, în primul rând ca oameni, dar și ca profesioniști. Acest lucru este valabil și pentru oamenii din industria de marketing și comunicare, care, în această perioadă își transformă nu doar modul de a trăi, dar și felul în care se raportează la rolul lor profesional. Brusc, planurile de marketing sau de comunicare au devenit irelevante, iar inboxul din laptop sau mental este invadat de zeci de întrebări la care se caută raspunsuri potrivite în noua realitate stranie în care ne aflăm.

 

În acest context, IAA România în parteneriat cu Qriser.com au organizat vineri, 20 martie, panelul on-line “Comunicarea brandurilor în vreme de criză” pentru a propune comunității de Marcom opțiuni realiste de avut în vedere în perioada următoare.

 

În panel au participat: Dragoș Tuță (Fondator Ambasada Sustenabilității în România, Fondator și General Manager The CSR Agency), Lorand Balint – Boți (Managing Director Publicis Sport & Entertainment și membru al Boardului IAA) și Ștefan Teodorescu (Mktg Capability Director Asahi Europe (Ursus Breweries) și profesor în cadrul Școlii IAA) având-o ca moderatoare pe Maria Predoiu (Cofondator Qriser.com și membru al Boardului IAA Romania).

 

Extragem aici 10 idei care credem că ar trebui să ghideze oamenii de Marcom cel puțin până la finalul crizei medicale:

1. Sănătatea pe primul loc. Pare evident: fiecare dintre noi este responsabil pentru sănătatea sa și a celor din jur, atât ca oameni, cât și ca profesioniști. Cum putem, prin ceea ce facem să protejăm real sănătatea oamenilor: prevenirea unor noi îmbolnăviri, vindecarea celor afectați, sănătatea fizică și mentală a celor blocați acasă? Poate brand-ul nostru să intervină concret în protejarea sănătății oamenilor?

2. De cine să avem grijă în aceasta perioada?  În primul rând, de noi și de familiile noastre. Apoi, putem să îndreptăm grija noastră (sau a brand-urilor) către cei mai afectați: bătrâni, oamenii din prima linie (personal medical, alte instituții implicate, voluntari), oameni izolați acasă sau în carantină. Ca oameni de business, trebuie să avem grijă de echipele noastre și de partenerii noștri de business – suntem în această criză cu toții, iar cei care vor demonstra grijă și respect acum, vor fi respectați pe termen lung.

3. Responsabilitate de business – știm că am intrat în recesiune și nu știm cât va dura. Dar ce putem face pentru a minimiza impactul negativ asupra business-ului pe care îl coordonăm noi? Care sunt deciziile responsabile pentru a ajuta business-urile să își revină cât mai repede? Care sunt acele costuri nice-to-have la care putem renunța acum pentru a proteja oamenii? Cum ar trebui să inovăm/ transformăm business-ul pe timpul crizei și după? Dacă reușim să susținem business-ul, vom avea mai multe resurse pentru a putea susține oamenii (angajații, comunitățile etc)

4. Mai mult decat oricând, să ne înțelegem audiența. Nevoile oamenilor se schimbă în timp real, emoțiile devin mai puternice decât în perioadele normale. Ca oameni de comunicare este esențial să stăm conectați la nevoile oamenilor cu care brand-urile noastre comunică. Nu avem timp de cercetări clasice, dar putem face social listening. În această perioada, oamenii au nevoie de informare corectă, de confirmarea că vor fi bine, de speranță, de mesaje pozitive. Oamenilor le este frică, iar frica nu trebuie exploatată. Oamenii sunt hipersensibili și sancționează mult mai rapid acțiunile boarderline. Și, de asemenea, apreciază mai mult acțiunile care demonstrează implicre reală.

5. A face e mai important decât a spune. Brand-urile care fac ceva concret și relevant în această perioadă, vor câștiga respectul și loialitatea angajaților și a comunităților targetate. Posibilitățile de acțiune sunt multiple, iar resursele ce pot fi utilizate nu sunt doar cele monetare. Ca exemple – de la sprijinirea achiziției de material medical, la donații de produse sau bani către cei ce au nevoie, la donarea temporară a unor spații, la utilizarea brand-ului pentru a educa publicul cu anumite mesaje relevante, la implicarea angajaților în susținerea unor cauze etc, etc.

6. Implicare – brand-urile care vor reuși să coaguleze comunități care să se implice în cauze concrete, nu doar că vor avea un impact real în criza actuală, bam ai mult, vor reuși să crească atașamentul publicului țintă pe termen lung. Vorbele se uită ușor, faptele altora se uită după un timp, însă faptele la care oamenii participă direct rămân în memorie muuult timp.

7. Autenticitate – posibilitățile de acțiune și comunicare sunt exponențiale. Totuși, ca oameni de brand, este important să alegem acele acțiuni care sunt în sinergie cu identitatea brand-ului nostru. E mai normal ca o bancă să anunțe amânarea plății creditelor pentru unele categorii, decât să transmită mesaje de spălat pe mâini. Este mai firesc pentru un brand de cafea să trimită cafea medicilor, decât să ofere consultanță fiscală.

8. Colaborare – putem depăși această criză mai ușor colaborând – ca oameni, ca națiuni și, de ce nu, ca branduri. Pentru brand-uri, experiența colaborării este mai degrabă excepțională, dar acum poate deveni normală. Brandurile de retail sunt un bun exemplu de colaborare în această perioadă – adoptând o serie de măsuri comune și de importanță strategică în aceste zile. Dar e loc de colaborare și în alte industrii și între industrii.

9. Să nu uităm că oamenii au nevoie de speranță. Când pe toate canalele de media veștile negative predomină, când viata oamenilor a fost transformată forțat în câteva zile, când majoritatea oamenilor au în familiile lor bătrâni expuși, avem responsabilitatea de a proteja mentalul colectiv cu vești bune, cu speranță, poate chiar cu umor (desigur adecvat). Cu cât vor fi mai multe voci care vor aduce emoții pozitive, cu atât oamenii vor trece mai ușor prin aceasta perioada, iar revenirea după va fi mai rapidă (inclusiv economică).

10. Să ne imaginăm cum va arăta lumea de după…multe dintre comportamentele dezvoltate forțat, în criză, vor ramane cu noi. Cel mai probabil, oamenilor le va plăcea să lucreze de acasă, vom descoperi că învățatul on-line poate fi plăcut și de impact, vom redescoperi home-cooking-ul, vom conștientiza mai puternic nevoia de a face mișcare…Cum putem reinterpreta brand-ul pentru a fi mai relevant după criză? Doar unii oameni vor avea curajul să caute noile oportunități, să încerce transformarea profundă a business-ului. Și, foarte probabil, acești oameni sunt acum pe cale să creeze urmatoarea generație de brand-uri disruptive, care vor domina peisajul următorilor ani. Oare câți oameni curajoși din Marcom-ul românesc vor avea inspirația să creeze brand-uri ce vor domina peisajul global în următorii ani?

Poți urmări video-ul întregii sesiuni aici.

Dacă aceasta sesiune v-a fost utilă, ne bucurăm și facem ce ne stă în putere să mai organizăm și alte sesiuni relevante. Așteptăm ideile, sugestiile și întrebările voastre aici: – formular feeback.

Despre organizatori:

Qriser.com este un start-up Edtech care oferă soluții personalizate pentru orice nevoie de învățare. Pornind de la înțelegerea fiecărei nevoi, în parteneriat cu peste 100 de companii furnizoare de programe de training, coaching sau mentorat pe cele mai diverse tematici și folosind tehnologia ca suport, Qriser oferă soluții modulare pentru orice nevoie de învățare continuă. Poți vedea aici toate programele disponibile. Pentru soluții personalizate de learning, scrie-ne la contact@qriser.com.

IAA Romania este cea mai vasta si mai reprezentativa asociatie profersionala din industria de marketing si comunicare. IAA este un parteneriat strategic unic ce reuneste toate tipurile de companii active in industrie de la client de publicitate, agentii de publicitate de toate tipurile si institutii mass media.

Acest site folosește cookie-uri pentru a îmbunătăți experiența ta de navigare și pentru a asigura funcționarea corectă a site-ului. Continuând să folosești acest site, recunoști și accepți utilizarea cookie-urilor.

Acceptă toate Acceptă doar necesarele