Poziția IAA Romania cu privire la măsurile de consolidare fiscală anunțate de Guvern

Asociaţia International Advertising Association este cea mai vastă şi mai reprezentativă asociaţie profesională a companiilor care activează în industria de marketing şi publicitate. Membrii noştri sunt peste 120 companii locale şi internaționale care activează în domeniile: investitori în publicitate (companii client), agenţii de publicitate, de PR și de cercetare de piață precum şi instituţii mass media. Împreună, membrii noștri angajează peste 250,000 de persoane și gestionează bugete de marketing și media de peste 600 mil. euro anual, având în acest mod un impact semnificativ asupra PIB și asupra bugetului de stat.

Am luat cunoștință din spațiul public despre intenția Guvernului de a emite o serie de măsuri de consolidare fiscală. Având în vedere că industria de publicitate și media este una dintre industriile ce contribuie activ la consolidarea competitivității României la nivel regional și internațional, recomandăm Guvernului să țină cont de următoarele principii:

-principalele caracteristici ale unui mediu de afaceri performant sunt transparența, stabilitatea legislativă și predictibilitatea. Prin urmare, solicităm executivul să pună în dezbatere publică din timp noile măsuri și să asigure existența unui interval de 6 luni până la intrarea lor în vigoare, conform prevederilor Codului Fiscal.

-una dintre principalele forme de organizare folosite în industria de publicitate dar și în restul industriilor culturale și creative, inclusiv în sectorul digital/IT sunt microîntreprinderile. Sectorul microîntreprinderilor a fost îndelung reglementat în trecut și credem că o nouă reglementare fiscală, ale căror consecințe nu au fost îndeajuns studiate și înțelese, ar putea determina reducerea activității sau chiar închiderea unei mari părți a acestora, cu posibile consecințe negative asupra veniturilor statului. Subliniem, de asemenea, că aceste structuri funcționează cu un număr minim de angajați, fără a avea o activitate constantă și garantată de la o lună la alta (lucrând mai degrabă în sistemul contractelor pe fiecare proiect) iar schimbarea metodelor de taxare, a plafoanelor precum și orice altă modificare a modului de operare poate determina închiderea sau relocarea fiscală a acestora.

-păstrarea instrumentelor care le permit companiilor să susțină activitatea organizațiilor nonprofit trebuie să reprezinte o prioritate a Statului întrucât aceste organizații prestează servicii unice industriei din care fac parte, cu impact pozitiv atât în industrie cât și în societate, iar finanțarea acestora se face exclusiv din fonduri private. Prin majorarea taxelor și a impozitelor de orice fel, dar și prin eliminarea sau restrângerea instrumentelor ce permit companiilor să sponsorizeze, se anulează orice posibilitate de finanțare a instituțiilor non-profit care dezvoltă proiecte în folosul întregii comunități, proiecte care altfel nu ar fi posibile.

-de asemenea, considerăm importanța susținerii în continuare a sectoarelor ce creează avantaj competitiv consistent României și atrag investiții străine (cel mai cunoscut fiind sectorul IT dar și toate companiile ce prestează servicii în domeniul digital sau în alte industrii creative și culturale)

Credem că, prin toate măsurile luate, Statul trebuie să susțină mediul de afaceri privat, mai ales în zona industriilor culturale și creative care, pe lângă impactul important în economie prin numărul de locuri de muncă și volumul taxelor plătite, constituie unul dintre principalele avantaje competitive ale României în plan regional și internațional.

În locul creșterii taxelor și impozitelor recomandăm mai degrabă folosirea unui sistem de motivare/stimulare a companiilor să facă plăți de taxe și impozite în avans (până la 31 decembrie).

Acest tip de măsuri ar genera bani la buget pe termen scurt prin colectare anticipată dar și creștere economică pe termen lung prin creșterea bazei pentru investiții viitoare.

IAA România își manifestă în continuare disponibilitatea de a rămâne un partener activ de dialog al autorităților și de a contribui la analiza impactului pe care noile măsuri fiscale le-ar putea avea asupra mediului de afaceri în general dar și a industriei de marketing și publicitate în particular.